6 Makanan Terbaik untuk Kesihatan Lelaki


Tahukah anda bahawa diet yang sihat sangat diperlukan untuk mencapai kesihatan optimum, tetapi adakah anda cukup dengan pengambilan satu makanan tertentu yang anda perlukan untuk mendapat manfaat daripada nutrien yang terbukti melindungi dari masalah kesihatan lelaki ? mati pucuk, pemulihan otot selepas senaman, kemurungan, kemerosotan kognitif, kemandulan, dan banyak lagi - lihat yang makanan mungkin membantu melindungi anda daripada isu-isu kesihatan lelaki.
1.Tiram






"Tiram mengandungi lebih banyak kandung zink bagi setiap hidangan daripada makanan lain," kata Samantha Treyve, MS, RD, pakar diet berdaftar di One Medical Group di San Francisco. Menurut National Institutes of Health Office of Tambahan Pemakanan, hidangan 3-auns tiram mengandungi 74 miligram zink. Zink merupakan mikronutrien penting untuk kesihatan prostat: Tahap yang rendah zink dikaitkan dengan isu-isu kesuburan dan penyakit prostat. "Tubuh manusia tidak menyimpan zink secara semula jadi, jadi ia adalah penting untuk memastikan anda mendapat cukup dalam diet harian anda atau melalui makanan tambahan," Treyve berkata. Elaun harian yang disyorkan untuk lelaki adalah 11 mg.





2.Salmon Liar



Kekurangan vitamin D boleh menyebabkan mati pucuk (ED). Mendapat cukup vitamin D boleh membantu mengurangkan risiko ED dengan membantu untuk mengurangkan kerosakan pembuluh darah yang disebabkan oleh keradangan, menurut satu kajian yang diterbitkan pada tahun 2012 dalam jurnal Dermato-Endocrinology itu. "Biasanya lelaki dengan disfungsi erektil mempunyai penanda tinggi keradangan endothelial berbanding penduduk umum," Treyve berkata, "dan ia menyangka bahawa mengurangkan keradangan ini boleh membantu untuk meningkatkan aliran darah." Satu hidangan 3-auns salmon liar yang ditangkap mengandungi 112 peratus daripada elaun harian yang disyorkan vitamin D.




3.Walnut






Walnut sumber terbaik asid lemak omega-3, antioksidan, dan fitokimia, yang boleh memberi manfaat untuk kesihatan otak. Ini supernutrients telah menunjukkan keberkesanannya kerana membantu menangkis kemurungan dan mengekalkan fungsi kognitif. Walnut juga melawan tekanan oksidatif dan keradangan yang berlaku secara semula jadi dengan penuaan, menurut kajian yang diterbitkan pada tahun 2014 dalam The Journal of Nutrition. A ¼ cawan walnut menyediakan 2.7 gram lemak omega-3, Treyve berkata. Itu hanya atas jumlah harian yang disyorkan.






4. Coklat



tikus Gim memerlukan rutin pemakanan selepas senaman untuk memastikan otot dan pemulihan cecair. susu coklat boleh menjadi pemulihan minuman berkesan dan mampu dimiliki oleh ramai atlet ketahanan, menurut satu kajian oleh penyelidik di jabatan pemakanan, senaman, dan sains kesihatan di Universiti Washington Pusat di Ellensburg, Washington, diterbitkan pada tahun 2012. Rendah lemak susu coklat mempunyai karbohidrat-to-protein nisbah 4-ke-1, iaitu sama dengan kebanyakan minuman sukan komersial. Ia juga menyediakan cecair dan natrium yang diperlukan untuk membantu dalam pemulihan selepas senaman. Kajian ini mencadangkan minum susu coklat selepas senaman dan lagi dua jam kemudian






5. Buah-buah dan Sayur

Buah-buahan dan sayur-sayuran kaya dengan serat dan mengandungi pelbagai khasiat pemakanan yang boleh membantu melindungi jantung anda, melawan keletihan, dan membuat anda perasaan yang baik, Treyve berkata. Men, walaupun, memerlukan lebih banyak campuran ini berbanding wanita. The AS Jabatan Pertanian mengesyorkan bahawa lelaki makan 2 cawan buah-buahan dan 2½ hingga 3 cawan sayur-sayuran setiap hari. Isikan separuh daripada pinggan anda dengan buah-buahan dan sayur-sayuran pada setiap waktu makan. Rizab sisi lain untuk biji-bijian dan protein yang berkualiti, seperti kacang dan kacang, jumlah yang sederhana ikan dan ayam, dan daging merah rumput-makan sekali-sekala dan tenusu.


Permudahkan. Jangan menjadi dimakan dengan mengira kalori atau mengukur saiz hidangan, mengingatkan Treyve. Sebaliknya, fokus pada warna, pelbagai, dan kesegaran. Secara beransur-ansur diet anda akan menjadi lebih sihat dan lebih lazat. Juga mula perlahan-lahan. "Cuba untuk membuat diet anda sihat semalaman tidak realistik," kata Treyve. "Buat langkah-langkah kecil, seperti menambah salad diet anda sekali sehari. Perubahan kecil anda menjadi kebiasaan, anda boleh terus menambah pilihan yang lebih sihat. " Juga, anda tidak perlu menjadi sempurna dan anda tidak perlu untuk menghapuskan makanan yang anda menikmati untuk mempunyai diet yang sihat. "Matlamat jangka panjang," Treyve berkata, "adalah untuk merasa baik, mempunyai lebih banyak tenaga, dan mengurangkan kemungkinan anda pelbagai keadaan kronik."



Ulasan